ANA SAYFA
KURUMSAL
BRANŞLARIMIZ
Ampute Futbol
TS Basketbol
Atıcılık
Bilek Güreşi
Okçuluk
Yüzme
Yelken
TS Tenis
Badminton
Atletizm
Oturarak Voleybol
Masa Tenisi
Halter
Boccia
Kayak
TS Dans
TS Curling
TS Eskrim
HABERLER
DUYURULAR
BASINDA BİZ
Yazılı Basın
Dijital Basın
Radyo Programları
TV Programları
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
İLETİŞİM
Duyurular
TBESF Koronavirüs Önlem Paketi
22.5.2020 13:36:00
TÜRKİYE BEDENSEL ENGELLİLER SPOR FEDERASYONU
SAĞLIK KURULU
COVID-19 PANDEMİSİ SONRASINDA SPORA DÖNÜŞ KRİTERLERİ
NELERE DİKKAT EDELİM, NASIL KORUNALIM?


Yeni koronavirüs (2019-nCoV), ilk olarak Çin’in Vuhan Eyaleti’nde Aralık ayının sonlarında solunum yolu belirtileri (ateş, öksürük, nefes darlığı) gelişen bir grup hastada yapılan araştırmalar sonucunda 13 Ocak 2020’de tanımlanan bir virüstür. Farklı ülkelerde değişik dönemlerde, ülkemizde ise Mart 2020’de başlayan pandemiye karşı alınan önlemler, sürecinin hayatlarımızda endişe etmeden kabul edilmesi gereken kalıcı bir değişime neden olacağı göz önünde bulundurulmalıdır.

IPC’nin de belirttiği gibi; Engelli sporcularımızın sağlığı ve motivasyonları birincil önceliğimizdir. Engelli sporcular, yaşlılar ve altta yatan belirli sağlık problemi olan kişiler için COVİD 19’un ciddi hastalık riski oluşturabileceğinden endişe edilmektedir. Paralimpik sporcular homojen bir grup değildir. Paralimpik sporcuların çoğu altta yatan farklı sağlık problemleri ve sağlık ihtiyaçları olan bireylerdir, bu nedenle COVID-19’dan korunma kapsamında uygulanacak tek bir yaklaşım bütün paralimpik sporcular için uygun değildir ve bireysel olarak her bir sporcu için risk içerir. Bununla birlikte, engelliliğin ciddiyeti veya herhangi bir bağışıklık sistemi zayıflığı veya kronik durum nedeniyle, bazı sporcular daha savunmasız olabilir.

Aşağıda hazırlamış olduğumuz spora dönüş kriterleri ve korunma prensipleri doğrultusunda hareket edilmesini öneriyoruz.

Bireysel temel hijyen ve korunma kuralları;
1- Sabun ve su ile ellerinizi sık sık yıkayın. Sabun ve su olmadığında alkol bazlı el dezenfektanı kullanın.
3-Yüzünüze, gözünüze, ağız ve burnunuza dokunmaktan kaçının.
4-İnsanlar ile başınızla ya el sallayarak, temas etmeden selamlaşın.
5- Öksürdüğünüzde veya hapşırdığınızda ağzınızı ve burnunuzu tek kullanımlık bir mendille örtün, Mendil yoksa dirseğinizin iç kısmını kullanın, ağzınızı kapatmak için asla elinizi kullanmayın.
6-Özellikle solunum yolu enfeksiyonu olan hasta insanlarla temastan kaçının.
Eğer siz hastaysanız hiç kimse ile temas etmemeye özen gösterin
7- Bağışıklık sisteminizi güçlendirici yiyeceklerin alımını artırın. Antioksidan görevi yapan A, C, D ve E vitaminleri içeren kabak, havuç, turp, lahana, karnabahar, brokoli, kırmızı meyveler, portakal, mandalina vb. sağlıklı yiyecekleri tüketin.
8-Günde 2,5-3 litre su için. Gün içinde İçtiğiniz su miktarını takip ederek hedef miktara ulaşmaya çalışın.
Antrenman ve kamplarda temel hijyen ve korunma kuralları;
Antrenman ya da kampa katılacak sporculardan beyanname ve taahütname alınmalıdır.
Bu taahütnamae kapsamında Son 15 gün içerisinde ateş, öksürük, boğaz ağrısı, nefes darlığı şikayetleri olmadığı, COVİD-19 testleri pozitif olan bir kişi ile temasta bulunmadığı, aynı evde kalmadığı, aynı iş yerinde çalışmadığı, il sağlık müdürlüğü izolasyon listesinde olmadığına dair taahhüt ve eğer sonradan bu koşulardan birinin olduğunun anlaşılması halinde …..... süre ile müsabakalardan men, azanılmış tüm derce ödül vb hakların iptal edileceğini kabul ederim gibi bir yazı alınabilir.

1. Tesis veya sahaya girişlerde temassız termometre ile ateş ölçülmesi yapılmalıdır.
2. Transfer için yardıma ihtiyacı olan sporcular sahaya transfer edilirken, tekerlekli sandalyeyi sürmeye yardımcı olacak personel var ise maske, eldiven ve siper kullanmalı, sahaya transfer sırasında sporcularda aynı şekilde maske, eldiven ve siper kullanmalıdır
3. Spor tesisi kullanma imkanı olmayan sporcuların (yüksek riskli özellikle temas sporları ve takım sporları yapanların) motivasyonlarının artması için evde yaptıkları antrenmana ek olarak takım arkadaşları ile çevrimiçi görüşerek antrenmanlarının bir kısmını birlikte yapmaları sağlanmalıdır.
4. Özellikle otoimmun problemleri olan sporcuların belki de toplu yapacakları antrenman programları daha ileri tarihlere ertelenebilir. Bu sporcular daha çok kendi evlerinde, antrenmanlar yapabilir ya da online antrenman programları ile takip edilebilirler. Bu bağlamda özel gereksinimli sporcular ve görme engelli sporcuların online eğitim ve bilgilendirmelere ulaşımını da düşünmemiz gerekmektedir.
5. Antrenman ve müsabaka için kullanılacak tesis randevu ile sporcuları kabul etmelidir.
6. Kullanılan alanın bir sonraki sporcu kullanmadan dezenfeksiyonu için yeterli sürenin tanınması ve aynı anda ortamın paylaşılmasının engellenmesi için sporcular randevu saatlerine uymalıdır.
7. Antrenman için kapalı alan kullanılıyorsa mümkünse 3-4 kişiden daha büyük gruplarla egzersiz yapılmamalıdır.
8. Ortak havalandırma sistemi olan tesislerde pencereler açık olmalı. Antrenman için kapalı alan kullanılıyorsa her antrenman öncesinde ve sonrasında en az 15 dk olacak şekilde ortam havalandırılmalıdır.
9. Antrenman öncesi ve sonrası ellerinizi 20 sn. süreyle sabunla yıkanmalı, eller yıkadıktan sonra musluğu kapatırken ellerinizle değil kağıt havlu ile kapatılmalıdır.
10. El dezenfektanı tesis, kalınacak yer ve takım otobüsünde rahatça erişilebilecek şekilde olmalıdır.
11. Bardak, tabak, şişe, havlu v.b. gibi kişisel eşyalarınızı kesinlikle başkalarıyla paylaşmayın. Mümkünse tek kullanımlık su şişesi veya bardak kullanın. Yoksa şişelere isim etiketleri yapıştırın, her antrenman veya oyundan sonra bulaşık deterjanı ile yıkayın
12. Tek kullanımlık veya yeniden kullanılabilir hijyen malzemelerinizi (örneğin kağıt mendil, havlu gib) kapalı kaplarda (plastik poşet gibi) muhafaza ediniz.
13. Her soyunma odasında ve otobüslerde kullanılmış mendillerin atılabileceği çöp kutuları bulunmalıdır.
14. Antrenman süresince takım arkadaşlarınızla ve antrenörlerinizle fiziksel temastan kaçının.
15. Arkadaşlarınızla çok yakın egzersiz yapmamaya çalışın en az 2 metre mesafe bırakın, buna uygun çalışma ortamı hazırlanmalıdır.
16. Sporcuların saha içerindeki serbest hareketleri kısıtlanmalı, toplu mola vermeler, yiyecek-içecek, kağıt-kalem alışverişleri kısıtlanmalıdır. Her sporcu molasını bağımsız vermelidir.
17. Yemek saatlerinde masalarda yüz yüze oturmadan yine mesafe kurallarına göre düzen oluşturulmalıdır.
18. Teknik ekipmanınızı (raket, halter barı, şnorkel, gözlük, kask vb.) kullanımından önce ve kullandıktan sonra alkol bazlı dezenfektan ya da en az 70 derecelik kolonya ile temizleyin. Önceden dezenfekte edilip edilmediğini bilmiyorsanız spor salonu ekipmanını kullanmaktan kaçının.
19. Her sporcunun sadece kendi ekipmanını kullanması, ekipmanı ile kendisinin ilgilenmesi, yardıma ihtiyaç duyduğunda yardımcı personelin ekipmana eldiven ile temas etmesi sporcu ile bu esnada sosyal mesafeyi koruması gereklidir.
20. Egzersiz yaptıktan sonra, giysilerinizi ve sıcak suda yıkayabileceğiniz her türlü malzemeyi normal deterjanla 60-90 ° C suda yıkayın.
21. Mümkünse antrenmanlarınızı açık havada yapın. Böylelikle güneş ışınlarından da yararlanmış olursunuz.
22. Her gün mümkünse en az 10-15 dk. güneşe çıkın. Güneş ışınları, vücudunuzun D vitamini kullanımı için son derece önemlidir.
23. Sağlık durumunuzu takip edin ateş, halsizlik, öksürük, burun akıntısı, baş ağrısı gibi semptomlar hissediyorsanız antrenmana katılmayın, mutlaka evde ya da odanızda kalın ve kamp doktoruna bilgi verin veya sağlık kuruluşuna başvurun.
24. Düzenli uyku bağışıklık sisteminiz için son derece faydalıdır. Her zamanki uyku programınızı değiştirmekten kaçının. Günde 7-9 saat uyuyun. Yeterli miktarda dinlenme periyotları oluşturun
25. Yattığınız odayı her gün havalandırın ve temizliğine özen gösterin. Çarşaflarınızı her hafta 60 derece sıcak su ve normal deterjan ile yıkayın.
26. Arkadaşlarınızla, ailenizle, antrenörünüzle görüşmek için mümkün olduğunca internet üzerinden uzaktan görüşme imkanlarını kullanın.
27. Kamp veya müsabaka için bir tesiste kalınacaksa sporcuların odalarda tek tek kalmaları sağlanmalıdır.
28. Ders ya da bilgilendirme saati gibi takım toplantılarında mutlaka maske kullanın. Toplantıları mümkünse açık havada ya da büyük salonlarda yapın. Masa ve sandalye kullanılacaksa kişiler arasında en az 1,5 metre mesafe olacak şekilde yerleştirin.
29. Müsabaka veya kamp süresince sporcular günlük sağlık kontrolleri yapılmalıdır.
30. Tesiste gerektiğinde bekleyen hastanın hastaneye transferi gerçekleşirken, semptom gösteren birinin tutulması için ayrı bir izolasyon odası veya alanı sağlanmalıdır.
31. Bir maruz kalma durumunda aynı anda çok sayıda sporcunun ve personelin karantinaya alınabileceği bir yer belirlenmelidir.
32. Tesiste veya kalınacak yerlerde birçok lokalizasyonda el yıkama, alkol bazlı el dezenfektanlarının ve hijyen olanaklarının ulaşılabilir olduğundan emin olun.
33. Tüm müsabaka alanları, soyunma odaları ve antrenman alanlarında iyi hijyen işaretlemelerini sağlayın. Dezenfektan temizlik malzemeleri sağlanmalı ve temizlik görevlilerinden tüm alanların özellikle kapı kolları, asansör düğmeleri, tuvalet ve banyo bataryaların hergün sık sık dezenfekte edilmek üzere temizlenmesini isteyin.
34. Triaj yapabilen ve şüpheli COVİD-19 vakalarını yönlendirebilecek eğitimli tıbbi hizmet sağlayıcıları da dahil ilk yardım ve tıbbi hizmetleri sağlayın.
35. Tesiste buhar banyosu veya sauna kullanılmamalıdır.
36. Tesislerin dezenfeksiyonu kadar tesiste çalışan (özelikle temizlik işlerinde) personelin sağlık durumu sıkı bir şekilde takip edilmelidir.
37. Ayrıca yardımcı ekipman kullanımı nedeni ile el hijyeni sağlamak da daha zor olacaktır. Örneğin TS kullanımı sırasında eldiven zaten kullanıyor olsalar da eldivenlerin sürekli değişmesi ve kullanılan eldivenler ile vücut temasının olmaması gerektiği bir kez daha anlatılmalıdır. Yanlarında sürekli el dezenfektanları bulundurmaları, kullandıkları yardımcı cihazların dezenfeksiyonunun sık aralıklarla yapılması gerektiği bir kez daha hatırlatılmalıdır.

Bu süreçte sporcular için fiziksel ve spora özgü kapasiteleri olumsuz şekilde etkilenmeden, iç dengelerini de korumaları için desteklenmelidirler. Sporcu, antrenör, sağlık personeli, yardımcı personel gibi sporun içinde yer alan her bir bireyin farkındalığının artması öncelik olmalıdır. Yaşam tarzımızın farkında olmamız, aşağıdaki önerilerin yerine getirilmesi ile sağlanabilir.

• yeterli uyku ve dinlenme;
• stresi uygun şekilde yönetmek;
• sağlıklı bir diyet, uygun besin takviyeleri ve zararlı maddelerden kaçınmak için gıda seçimlerimizi dikkatlice düşünün;
• eğitim, egzersiz, dinlenme, iş, dinlenme ve eğlence faaliyetlerini dengelemek;
• sağlıklı ilişkiler kurmak;
• yeterli duygusal destek aramak ve sağlamak;
• fiziksel ve psikolojik terapilerden faydalanmak; sürdürülebilir uygulamalara katılmak;
• resmi uygulamaları (nefes alma, beslenme, hareket vb.) ve gayri resmi farkındalık uygulamalarını (alışkanlıkları ve rutin günlük aktiviteleri gözlemleme) gerçekleştirin.

Bu süreçte sporcular stresle başa çıkabilmede kontrol edemediklerini bir kenara bırakıp, kontrol edebildikleri şeyler üzerinde yoğunlaşarak, kendilerini motive edecek uğraşlara yönelmelidirler.
Ampute Futbol
TS Basketbol
Atıcılık
Bilek Güreşi
Okçuluk
Yüzme
Yelken
TS Tenis
Badminton
Atletizm
Oturarak Voleybol
Masa Tenisi
Halter
Boccia
Kayak
TS Dans
TS Curling
TS Eskrim
HIZLI MENU
Ana Sayfa
Haberler
Duyurular
Etkinlikler
Foto Galeri
Video Galeri
İletişim
BRANŞLARIMIZ
Ampute Futbol
Atıcılık
Atletizm
Badminton
Bilek Güreşi
Boccia
Halter
Kayak
Masa Tenisi
Okçuluk
Oturarak Voleybol
TS Basketbol
TS Curling
TS Dans
TS Eskrim
TS Tenis
Yelken
Yüzme
KURUMSAL
Federasyon Personelimiz
Dopingten Korunalım 2019
Belgeler ve Formlar
Önceki Başkanlar
Yönetim Kurulu
Disiplin Kurulu
Denetleme Kurulu
Dopingten Korunalım
Genel Mevzuat
Tarihçe
Sağlık Kurulu
Email List